Moergestel, 20 maart 2020

Al veel te lang lijkt het rapport van het Senioren Kennis Netwerk (SKN) op de stoffige plank van de gemeente te liggen. Raadslid Inge M.J. van Beers werd hier door mevrouw Verhoeven op geattendeerd en is sinds begin februari bezig om hier verandering in te brengen. Het is belangrijk dat de openbare ruimte, zoals trottoirs e.d.,  onder meer voor slechtzienden, rolstoelgebruikers, ouderen met een rollator en ouders met een kinderwagen goed begaanbaar zijn.

Moergestel, 2 april 2020

Voor update zie: https://www.algemeen-belang-oisterwijk.nl/146-rapport-skn-voor-mensen-met-een-fysieke-beperking

Vandaar geen obstakels, zoals geparkeerde auto’s, op het trottoir. Ook in gebouwen kan het nodige worden verbeterd om deze senioren- en gehandicaptenproof te maken. Door het SKN is voor de hele gemeente onderzocht waar de situatie verbeterd kan worden. Wij willen dat de gemeente die verbeterpunten voortvarend aanpakt, maar moeten ook hand in eigen boezem steken. Het verdiend geen schoonheidsprijs dat dit rapport al sinds oktober 2017 op een stoffige plank lijkt te liggen. Om niet te lang stil te staan bij zaken die er niet goed zijn gegaan in het verleden en het des te belangrijker is om vooruit te kijken, heeft raadslid van Beers politieke vragen gesteld aan het college. 

1. Gebruikt het college het SKN onderzoek van oktober 2017 als basis om de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de openbare ruimte en gebouwen voor inwoners met een fysieke beperking samen met hen (of organisaties die deze doelgroep vertegenwoordigt) te verbeteren?

  • Zo ja, welke concrete verbeteringen zijn er sinds het rapport gerealiseerd?
  • Zo nee, op welke manier werkt het college dan aan de verbetering van de bereikbaareid en toegankelijkheid van de openbare ruimte en gebouwen voor inwoners met een fysieke beperking?

2. Kan het college voor hoofdstuk 4 van het SKN rapport van 2017 per locatie aangeven wat de status is van de knelpunten? Qua status graag een keuze maken tussen de volgende 3 opties: 1. Aangepast/opgelost 2. Met aanpassing/oplossing bezig, namelijk dit en dat doen we… en verwachte afrondingsdatum is… en 3. Nog niks mee gedaan. Het gaat om de volgende locaties: 4.2 Centrum Oisterwijk, 4.3 Wijk Westend en kern Heukelom, 4.4 Wijk de Waterhoef, 4.5 Wijk de Bunders, 4.6 Wijk de Pannenschuur en 4.7 Kern Moergestel.

Naar verwachting volgt de beantwoording binnen 30 dagen. Met de huidige coronacrisis/covid-19 lijkt ons dat een prima termijn waarin de vragen zorgvuldig beantwoord kunnen worden zodat zinvolle vervolgstappen kunnen worden bepaald.

Wordt vervolgd...

Update 2 april 2020

We hebben nog geen antwoorden ontvangen van het college, maar zijn ontzettend blij met de e-mail die we kregen van leden van het SKN die Bereikbaarheid en Toegankelijkheid in Oisterwijk, Moergestel en Heukelom hebben onderzocht en daarover in oktober 2017 hebben gerapporteerd. Uit die mail blijkt dat:

  1. Het rapport is besproken in de gemeentelijke politiek, met de betrokken wethouders en met voor dit onderwerp relevante ambtenaren.
  2. Om de conclusies en aanbevelingen verder uit te werken, het onderzoek voort te zetten en de resultaten van de inspanningen door de betrokken ambtenaren te volgen, is er in het voorjaar van 2018 het Platform Toegankelijk Oisterwijk (PTO) opgericht. Dit platform is een groep inwoners van Oisterwijk die zelf een fysieke beperking hebben. Zij worden versterkt door de oorspronkelijke drie onderzoekers van het SKN.
  3. Tenslotte blijkt dat het PTO verder is gegaan met onderzoeken in alle wijken en daar over heeft gerapporteerd in het najaar van 2018 en in het najaar van 2019. Deze rapportages zijn besproken met ambtenaren van afdelingen Ruimte en Samenleving.

Het doet ons deugd dat het goede werk wat het SKN in 2017 heeft gedaan niet heeft liggen te verstoffen. In tegendeel zelfs zo blijkt uit de vandaag ontvangen e-mail. Zodra we antwoorden hebben gekregen van het college op onze gestelde artikel 34 vragen zullen we hier, naast onze eigen kanalen, via de Nieuwsklok over berichten.

Voor vragen over dit onderwerp kan contact worden opgenomen met ons raadslid Inge M.J. van Beers via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.