Oisterwijk, 19 juli 2018

Precies 14 dagen geleden heeft Algemeen Belang een motie ingediend voor de ontwikkeling van een (digitale) sociale kaart in de gemeente Oisterwijk. Een motie die tijdens het vaststellen van de perspectiefnota unaniem is aangenomen. Deze motie bekijken? Klik hier. Informatie over de redenen voor deze motie en de stappen die sinds 5 juli 2018 zijn gezet..?

Wat is een sociale kaart?

Een sociale kaart is een overzicht wat ter ondersteuning dient voor de inwoners en professionals waardoor zij in contact kunnen komen met alle beschikbare zorg- en welzijninstellingen binnen het Sociaal Domein van de gemeente. Op de sociale kaart kunnen inwoners en professionals informatie vinden over (in)formele organisaties en activiteiten in de gemeente.

Waarom een sociale kaart?

Er zijn een heleboel redenen te benoemen waarom het voor onze gemeente goed is om met een sociale kaart te werken. Wij pikken er 3 uit.

1. Een sociale kaart die geïntegreerd is in één zorgloket verrijkt de informatievoorziening.

Bijvoorbeeld: Als je informatie zoekt over Pesten op de Basisschool dan wil je misschien weten op welke basisscholen in je buurt actief anti-pesten beleid wordt gevoerd? Als je 85 bent en je woont zelfstandig dan is het toch handig dat er een loket is met goede informatie en handige tips? Als je informatie leest over aanpassingen in je woning dan is het heel praktisch dat er direct een overzicht te zien is van bijvoorbeeld klussendiensten bij jou in de buurt.

2. Een sociale kaart is van belang als er meerdere aanbieders zijn van diensten dan moet je aanbieders met elkaar kunnen vergelijken. Wie levert wat voor welke prijs? Ook interessant is informatie over de ervaringen van anderen. Gebruikers van diensten zouden op de website een beoordeling achter kunnen laten. Dat kan in tekst, maar ook in sterren of een cijfer.

3. Zonder de expert in het veld te ondermijnen; mogen we ons de vraag stellen of alle adviseurs op dit moment het aanbod van organisaties in hun hoofd hebben? Het is namelijk een feit dat het sociaal domein flink in beweging is. Bij decentralisaties op de terreinen, zorg, welzijn, jeugdzorg en werk en inkomen, zullen zich ook weer nieuwe spelers aandienen. Dan is het toch wel erg handig als je op internet een systematisch overzicht hebt van organisaties. En dat je met slimme zoekfilters precies kan vinden wat je zoekt.

Handig voor iedereen: individuele hulpvragers, voor de ondersteuners van hulpvragers en voor de professionals. Als laatste blijkt ook dat hulpverleners het lastig vinden om de mensen op de juiste hulpplek te krijgen. De sociale kaart helpt hierbij.

Wat is er sinds de raadsvergadering al gebeurd?

Laten we voorop stellen dat Contour de Twern al langere tijd goed werk levert en middels hun vrijwilliger al enige tijd bezig is met de ontwikkeling van een sociale kaart. De motie die we hebben ingediend, heeft bijgedragen aan een samenwerking tussen o.a. Contour de Twern bij de (verdere) ontwikkeling van de sociale kaart.

Inge van Beers, raadslid namens Algemeen Belang, was dan ook tevreden om te lezen dat deze vrijwilliger vorige week een presentatie heeft gegeven in het Raadhuis. Tijdens deze presentatie heeft hij alle mogelijkheden en voordelen van het product van Contour de Twern gepresenteerd.

Algemeen Belang zal in de toekomst de ontwikkeling van de sociale kaart op de voet volgen. Wil jij meedenken over de vormgeving van de sociale kaart of heb je andere input die van belang is voor de gemeente Oisterwijk? Neem dan contact met ons op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., Facebook, Twitter of onze website.