Oisterwijk, 7 maart 2018

Tevreden of ontevreden inwoners? Nu de verkiezingen voor de deur staan rammelt de politiek weer aan de deur bij de kiezer. Zieltjes winnen voor de eigen partij. Met slogans en kreten wordt zwaar ingezet. Dit kan extreme vormen aannemen. Vaak gaat dit vergezeld door een vraag wie nog wat te klagen heeft. Uiteraard zijn er altijd wel mensen die persoonlijk niet gelukkig zijn met regels en voorzieningen van een gemeente. Niet volledig passend voor hun situatie, wij begrijpen dat. Na een periode waarin veel nieuw beleid vanuit nieuwe verantwoordelijkheden is opgezet moet er nu gekeken worden voor wie het nog niet optimaal werkt. Wie vallen er buiten en hoe gaan we het voor die groep aanpakken?. Gelet op de relatief kleine groep  waarvoor dit nodig is moet Maatwerk worden ingezet. 

Wat is het gevaar van het uitvergroten van klachten? 

Beleidsaanpassingen waarvoor maatwerk geschikt is kan echter invloed hebben op een veel grotere groep mensen. Iedereen verwacht maatwerk. Hierdoor dreigt het aantal klachten  te groeien. Dus het verkeerd oppakken van klachten kan hierdoor tot een neerwaartse spiraal leiden.

De objectief geproduceerde filmpjes bij de Nieuwjaarsreceptie lieten tevreden inwoners zien. Zwartkijkers zeggen dat de gemeente alleen tevreden mensen aan het woord liet. Het Brabants Dagblad kopte wel 14 januari: Vette voldoende voor het gemeentebestuur. In de aanloop naar de verkiezingen zijn door de LOVO in samenwerking met Oisterwijk Nieuws wederom filmopnames gemaakt tijdens de markten in het centrum van Oisterwijk en Moergestel. Aan de deelnemende politieke partijen werd gevraagd om op vragen te reageren die rondom de filmpjes waren gemaakt. Dit alles wordt de komende dagen door LOVO uitgezonden.

In de voorbereiding werd door de organisatie gesteld "we hebben een probleem want er zijn alleen tevreden mensen in beeld". Dus willekeurig burgers  aanspreken op straat levert dit positieve beeld op. Als mensen aangeven "ga zo door" en "ik ben trots op mijn dorp" hebben we dan een probleem? Natuurlijk niet, elk onderzoek of actie levert op dat het overgrote deel van onze bevolking tevreden is over de wijze waarop de gemeente is georganiseerd! Het uitvergroten van klachten zou kunnen leiden tot het fors veranderen van goed beleid, van regelingen die juist zo goed gaan.

Algemeen Belang wil waken voor het uitvergroten van klachten om hiermee te behouden wat goed is. Uiteraard willen wij met kracht inzetten op noodzakelijk maatwerk voor die inwoners waarvoor dit van toepassing is.

Voor jou als kiezer geldt echter dat ook een verborgen valkuil ontstaat. Ik ben tevreden en ga daarom niet meer stemmen. Laat daarom je stem ook horen als je tevreden bent als inwoner van deze prachtige gemeente. Algemeen Belang kiest voor het goed verbeteren en uitbouwen van dat wat is bereikt en is niet voor grote veranderingen of voor een radicale omslag in beleid. Onze inwoners geven aan dat dit hun wens is.

Wij van Algemeen Belang luisteren en handelen daarna!

{embed:youtube:FZkzg2_6BWk}